ورود به حساب کاربری

نام کاربری *
تایید رمز عبور *
بخاطر بسپار

ایجاد حساب کاربری

فیلدهای مشخص شده با ستاره (*) الزامی است.
نام *
نام کاربری *
تایید رمز عبور *
تایید رمز عبور *
ایمیل *
تایید ایمیل *
کد امنیتی *
تازه سازی کد امنیتی

لَـلِه وا

لَـلِه وا (تلفظ شود: Lale Va) یا نی چوپان نام سازی بادی از جنس نی در فرهنگ موسیقی تبرستان است. در فارسی از آن با عنوان «نی چوپان» هم نامبرده‌اند. لَـله وا برگرفته از دو واژۀ «لَـله» و «وا» می‌باشد، که لَـله به معنی نی و وا به معنی باد است.

 

لَلِه¬وا سازی است بادی با دهانه انتهایی و بدون راهروی هوا، از جنس نی که به هفت¬بند¬لَلِه نیز معروف است چراکه دارای هفت قسمت می¬باشد و هر قسمت به یک بند معروف است. شکل و فرم و ساختمان لَلِه¬وا مانند نی¬سنتی است با این تفاوت که سر نی از داخل تراشیده و نازک می¬شود ولی سر لَلِه وا را از بیرون و بصورت مایل بطرف جای لب قوس می¬دهند طوری که روی لب بنشیند. تفاوت نواختن آنها در این است که لَلِه¬وا روی لب قرار می¬گیرد و شیوه نفس¬گیری آن بصورت نفس برگردان است که این شیوه در ممتد بودن صدای لَلِه¬وا نقش اساسی دارد ولی نواختن نی سنتی بدین طریق است که لبه نی بین دو دندان جلویی قرار می¬گیرد و شیوه نفس گیری آن مقطع است.(1) این دو ساز اگر از نظر طول و قطر مساوی باشند حدود نیم دستان اختلاف کوک دارند. وسعت صدادهی نی و لَلِه¬وا بالاتر از دو اکتاو است. به همین خاطر اگر در ارکستر بخواهند از نی و لَلِه¬وا با هم استفاده کنند، طول لَلِه¬وا را مقداری کوتاهتر انتخاب می نمایند تا با نی هم کوک شود.(2)
هنگام نواختن لَلِه¬وا، هوا در داخل شش وارد شده و با نظم خاصی به داخل ساز هدایت می شود. وقتی نوازنده احساس کرد که هوای داخل شش در حال تمام شدن است از راه بینی و با مهارت خاصی هوا را به داخل شش برده و به مانند مرحله اول با تنظیم فشار، هوا را به داخل ساز هدایت می¬کند که این شیوه موجب می¬شود تا صدای ساز قطع نشود و بصورت پیوسته ادامه داشته باشد. قطعاتی که با این ساز می¬توان اجرا نمود به دسته های چوپانی، مجلسی و آوازی یا آئینی تقسیم می¬شوند. همه سازهای کوبه¬ای مازندران از تشت لگن گرفته تا دسرکتن می¬توانند مکمل لَلِه¬وا باشند.(1)
سهولت در اجرای غلطت¬ها، گزش¬ها و تحریرهای پیچیده بعلاوه پیوستگی دم ناشی از تکنیک نفس برگردان، موجب نوعی سیالیت و عدم دقت در جمله¬بندی¬ها می شود که خاص قطعات نواخته شده توسط این ساز است.(3)
1) نگاهی جامعه شناختی به موسیقی مازندران، محمد صادق اسحاقی گرجی، نشر مهربان نیکا، 1393، ص 101-103
2) موسیقی مازندران، کیوان پهلوان، انتشارات آرون،1388، ص 495-502
3) موسیقی و زندگی موسیقایی مازندران، ساسان فاطمی، موسسه فرهنگی هنری ماهور، 1381، ص 23


  1. محبوب
  2. پربازدید
  3. نظرات

سید جلال محمدی

05 اسفند 1395 2270 موسیقی

شاباجی

23 ارديبهشت 810 2256 محصولات

سید پرویز سیاهدشتی

26 ارديبهشت 1396 2227 موسیقی

بنیامین بهادری

07 اسفند 1395 2227 موسیقی

آلبوم طالبا

28 بهمن 1396 2223 فولک

نیما یوشیج

26 ارديبهشت 1396 2122 شعر و ادبیات

ارسلان طیبی

30 بهمن 1395 2119 هنرمندان

احمد بختیاری

30 بهمن 1395 2067 موسیقی

حسین زمانی

01 خرداد 1396 2066 موسیقی

محمود شریفی

14 شهریور 1396 2057 موسیقی

تش سو

06 ارديبهشت 1396 1829 فولک

خوامبه تره سر بزنم

25 ارديبهشت 776 1094 فولک

اصغر کتولی

30 بهمن 1395 1849 موسیقی

چل سال عاشقی

22 اسفند 1395 1451 دکلمه

تتی وا

09 فروردين 1396 1566 فولک

نامه های عاشقانه

24 فروردين 1396 826 دکلمه

تش سو

06 ارديبهشت 1396 1829 فولک

شعبان نیکخو

06 خرداد 1396 1387 موسیقی

ترنه وا

16 ارديبهشت 1397 1065 فولک

رضا رستمیان

24 شهریور 1398 848 موسیقی

اَلست

20 آذر 776 926 پاپ

حسین طیبی

30 بهمن 1395 1280 موسیقی

بنیامین بهادری

07 اسفند 1395 2227 موسیقی

مازرون 1و2

22 اسفند 1395 1254 فولک

تیناری

09 فروردين 1396 1483 فولک

نی نامه

06 ارديبهشت 1396 1416 فولک

سید محمد قدیر

06 خرداد 1396 1553 موسیقی

جمشید قلی نژاد

05 شهریور 1396 1511 موسیقی

احمد برزگر

26 شهریور 1396 1091 موسیقی

اسماعیل عبدی

10 آبان 1396 1285 موسیقی