علی ترابی» چند ماهی است که به عنوان مدیر کلِ دفتر موسیقی جایگزین «فرزاد طالبی» شده است.
او سالها قبل نیز مدتی متصدی این پست بود و به عنوان مدیر انجمن موسیقی نیز فعالیت میکرد و فعالیتهایی نیز در جشنوارههای مختلف داشت. «ترابی» اما روزهای سختی در پیش دارد؛ همانطور که لابد مدیرانِ پیشیناش داشتند؛ مدیریت بر فضای پرچالش و همواره پرحاشیهی موسیقی با بودجهی اندکی که در اختیارِ این نهاد است، قطعا کار سادهای نیست. او اما تاکید دارد که دفتر موسیقی وزارت ارشاد اندک اندک تلاش خواهد کرد تا از تصدیاش بر موسیقی بکاهد و آن را به خود هنرمندان واگذار کند. ترابی وعدهی حمایت از بخش خصوصی را نیز میدهد و سهولتِ جریانِ دریافتِ مجوزها.
ترابی گفت: سالها است که موسیقی بیکلام دیگر برای بررسی به شورا نمیرود. با این حال، به گمان من موعد یک پوستاندازی برای دفتر موسیقی فرا رسیده و ما باید برای موسیقی جدی، خودمان کار را سهلتر کرده و اعتماد بیشتری به هنرمندان داشته باشیم. از دیگر سو، در حوزهی موسیقی جدی سعی خواهیم کرد تا نهتنها اساتید بلکه موسیقیدانانی که در حوزهی بدنه و میانی هستند، کارهایشان به تدریج به شورا نرود و با سهولت انجام شود و جز در حوزهی شعر، به تدریج نقش دفتر موسیقی را کمرنگ کنیم؛ بهخصوص اینکه بحث زیباییشناسی و معیارهای هنری چندان در جریان مجوز دخیل نیست.
ترابی در رابطه با صدور مجوز برای تک آهنگ ها و روند دشوار آن اینگونه توضیح میدهد: ما بههرحال ما در چارچوب یکسری قوانین فعالیت میکنیم. کسانی که تکقطعه منتشر میکنند، چشماندازشان اجرای صحنهای است و برای این کار باید مجوز بگیرند. البته من موافق نیستم که در این مسیر معطل شوند. خوشبختانه هماکنون در حوزهی شعر بهروز هستیم و در حوزهی موسیقی با حداقل سختگیری ممکن این کار انجام میشود.
و اینکه کسانی که مجوز نمیگیرند این افراد ممکن است کار خودشان دچار مشکل شود. طبق مقررات، تمام اهالی موسیقی چه آنها که مجوز دریافت میکنند و چه آنها که نمیکنند، فعالیتهایشان باید در داخل کشور باشد. اگر این اتفاق رخ ندهد، مسائل بعدی به خودشان ارتباط دارد. بهخصوص اینکه دربارهی برخی مسائل، خارج از دفتر موسیقی تصمیمگیری میشود. به هر صورت، دستگاههای نظارتی روی شبکههای فارسیزبان ماهوارهای حساسیت دارند و خارج از دفتر موسیقی برای آن تصمیمگیری میشود.