ورود به حساب کاربری

نام کاربری *
تایید رمز عبور *
بخاطر بسپار

ایجاد حساب کاربری

فیلدهای مشخص شده با ستاره (*) الزامی است.
نام *
نام کاربری *
تایید رمز عبور *
تایید رمز عبور *
ایمیل *
تایید ایمیل *
کد امنیتی *
تازه سازی کد امنیتی

لَـلِه وا

لَـلِه وا (تلفظ شود: Lale Va) یا نی چوپان نام سازی بادی از جنس نی در فرهنگ موسیقی تبرستان است. در فارسی از آن با عنوان «نی چوپان» هم نامبرده‌اند. لَـله وا برگرفته از دو واژۀ «لَـله» و «وا» می‌باشد، که لَـله به معنی نی و وا به معنی باد است.

 

لَلِه¬وا سازی است بادی با دهانه انتهایی و بدون راهروی هوا، از جنس نی که به هفت¬بند¬لَلِه نیز معروف است چراکه دارای هفت قسمت می¬باشد و هر قسمت به یک بند معروف است. شکل و فرم و ساختمان لَلِه¬وا مانند نی¬سنتی است با این تفاوت که سر نی از داخل تراشیده و نازک می¬شود ولی سر لَلِه وا را از بیرون و بصورت مایل بطرف جای لب قوس می¬دهند طوری که روی لب بنشیند. تفاوت نواختن آنها در این است که لَلِه¬وا روی لب قرار می¬گیرد و شیوه نفس¬گیری آن بصورت نفس برگردان است که این شیوه در ممتد بودن صدای لَلِه¬وا نقش اساسی دارد ولی نواختن نی سنتی بدین طریق است که لبه نی بین دو دندان جلویی قرار می¬گیرد و شیوه نفس گیری آن مقطع است.(1) این دو ساز اگر از نظر طول و قطر مساوی باشند حدود نیم دستان اختلاف کوک دارند. وسعت صدادهی نی و لَلِه¬وا بالاتر از دو اکتاو است. به همین خاطر اگر در ارکستر بخواهند از نی و لَلِه¬وا با هم استفاده کنند، طول لَلِه¬وا را مقداری کوتاهتر انتخاب می نمایند تا با نی هم کوک شود.(2)
هنگام نواختن لَلِه¬وا، هوا در داخل شش وارد شده و با نظم خاصی به داخل ساز هدایت می شود. وقتی نوازنده احساس کرد که هوای داخل شش در حال تمام شدن است از راه بینی و با مهارت خاصی هوا را به داخل شش برده و به مانند مرحله اول با تنظیم فشار، هوا را به داخل ساز هدایت می¬کند که این شیوه موجب می¬شود تا صدای ساز قطع نشود و بصورت پیوسته ادامه داشته باشد. قطعاتی که با این ساز می¬توان اجرا نمود به دسته های چوپانی، مجلسی و آوازی یا آئینی تقسیم می¬شوند. همه سازهای کوبه¬ای مازندران از تشت لگن گرفته تا دسرکتن می¬توانند مکمل لَلِه¬وا باشند.(1)
سهولت در اجرای غلطت¬ها، گزش¬ها و تحریرهای پیچیده بعلاوه پیوستگی دم ناشی از تکنیک نفس برگردان، موجب نوعی سیالیت و عدم دقت در جمله¬بندی¬ها می شود که خاص قطعات نواخته شده توسط این ساز است.(3)
1) نگاهی جامعه شناختی به موسیقی مازندران، محمد صادق اسحاقی گرجی، نشر مهربان نیکا، 1393، ص 101-103
2) موسیقی مازندران، کیوان پهلوان، انتشارات آرون،1388، ص 495-502
3) موسیقی و زندگی موسیقایی مازندران، ساسان فاطمی، موسسه فرهنگی هنری ماهور، 1381، ص 23


  1. محبوب
  2. پربازدید
  3. نظرات

بنیامین بهادری

07 اسفند 1395 2009 موسیقی

آلبوم طالبا

28 بهمن 1396 1927 فولک

نیما یوشیج

26 ارديبهشت 1396 1918 شعر و ادبیات

سید پرویز سیاهدشتی

26 ارديبهشت 1396 1883 موسیقی

ارسلان طیبی

30 بهمن 1395 1877 هنرمندان

شاباجی

23 ارديبهشت 810 1868 محصولات

احمد بختیاری

30 بهمن 1395 1859 موسیقی

حسین زمانی

01 خرداد 1396 1847 موسیقی

محمود شریفی

14 شهریور 1396 1817 موسیقی

قدر کتولی

30 بهمن 1395 1439 موسیقی

آهومنا

06 فروردين 1396 1136 دکلمه

چراتی

17 فروردين 1396 1003 فولک

لالایی

03 ارديبهشت 1396 1308 فولک

حسین علمباز

21 تیر 1396 858 موسیقی

مهربونی

21 اسفند 1395 1239 فولک

ایران نامه داریوش

07 فروردين 1396 1041 سنتی

آلبوم صوتی ورف سما

17 فروردين 1396 1389 فولک

یاری

04 ارديبهشت 1396 1029 سنتی