استاد موسیقی مازندرانی:
سطح داوری در لیلم سوم ارتقا یافته است
یک هنرمند حوزه موسیقی گفت: سطح داوری در سومین جشنواره لیلم نسبت به گذشته ارتقا یافته است.
مسلم فهیمی اظهار کرد: جشنواره لیلم در سال سوم به شکل بسیاری بهتری نسبت به سالهای قبل برگزار میشود.
وی با بیان اینکه بخش دوتارنوازی در جشنواره رشد خوب و چشمگیری داشته است، افزود: در لیلم سوم، حضور دوتارنوازان در سطح عالی بود و پس از جشنوارههای اول و دوم، شاهد گرایش بیشتر هنرجویان به ساز دوتار بودیم.
عضو هیات داوران جشنواره لیلم گفت: جشنواره لیلم همچنین باعث رشد سطح مدرسان موسیقی شده است.
فهیمی با اشاره به اینکه منظومهخوانی بخش جدید جشنواره لیلم است، تصریح کرد: از این اتفاق جدید در جشنواره لیلم راضی بودم.
وی با بیان اینکه سطح داوری در سومین جشنواره لیلم نسبت به گذشته ارتقا یافته است، خاطرنشان کرد: سطح شرکت کنندهها در جشنواره هم تغییر کرده و نسبت به سال قبل افزایش یافته است.
داور جشنواره لیلم:
حفظ سازهای مازندرانی از اهداف جشنواره لیلم است
عضو هیات داوران جشنواره لیلم گفت: یکی از نقشهای جشنواره، این است که نگذاریم سازهای محلی فراموش شده و در موزهها نگهداری شوند و سعی کردیم در لیلم، سازهای محلی را حفظ کنیم.
محمد ابراهیم عالمی اظهار کرد: در سومین جشنواره موسیقی لیلم، کیفیت شرکتکنندگان در تکنوازی و گروهنوازی ارتقا یافته است.
وی با بیان اینکه در نخستین سال برگزاری جشنواره، آثاری دریافت کردیم که از سازهای غیر مازندرانی استفاده کرده بودند، افزود: پس از جشنواره اول، این موضوع را نهادینه کردیم که گروههای موسیقی از سازهای مازندرانی استفاده کنند و از این جهت، گروهنوازیها در جشنواره سوم ارتقا یافته و فقط از سازهای مازندرانی استفاده میکنند.
داور سومین جشنواره لیلم با بیان اینکه این مسئله نشان میدهد جشنواره نقش خود را ایفا کرده و به نتیجه مطلوب رسیدیم، گفت: کارشناسان مطرح حوزه موسیقی ابراز کردند لیلم تنها جشنوارهای است که در همه سطوح به موسیقی بومی پرداخته است و این جشنواره را ستودند.
این هنرمند عرصه موسیقی تصریح کرد: سال نخست برگزاری جشنواره، برخی گروهها بدون لباس بومی در جشنواره حاضر شده بودند اما امسال همه گروهها و شرکتکنندهها از لباس محلی استفاده کردند و این نشان میدهد لیلم با اندیشه به پیش میرود.
عالمی ادامه داد: یکی از نقشهای جشنواره، این است که نگذاریم سازهای محلی فراموش شده و در موزهها نگهداری شوند و سعی کردیم در لیلم، سازهای محلی را حفظ کنیم.
وی با بیان اینکه ایجاد همدلی از دیگر ویژگیهای جشنواره لیلم است، خاطرنشان کرد: رقابت در این جشنواره نه مانند رقابتهای ورزشی بلکه بر پایه دوستی و مهربانی است و واژه جایگزین رقابت نداشتیم که از آن استفاده کنیم چراکه تبادل دوستی و مهربانی است.
داور سومین جشنواره موسیقی لیلم با اشاره به رشد شرکتکنندگان نوجوان در جشنواره، اظهار کرد: به ویژه در بخش دوتار و نقاره، داوران از سطح شرکتکنندگان خرسند بودند.
عالمی در پایان گفت: کسانی که موفق به کسب مقام در جشنواره میشوند باید تلاش کنند از آن سطح، پایینتر نیایند و افرادی هم که در جشنواره مقام کسب نکردند باید با تلاش و تمرین، به مقام بالا دست یابند که مستلزم هر دو وضعیت، تمرین و کسب مهارت بیشتر است.
داور جشنواره لیلم عنوان کرد
رشد نوجوان و جوانان در بخش رقابتی لیلم سوم
عضو هیات داوران جشنواره لیلم گفت: در لیلم شاهد رشد بسیار خوب رده سنی نوجوانان و جوانان در بخش رقابتی هستیم.
دهقان اظهار کرد: شروع جشنواره لیلم، اتفاق بسیار زیبا در مازندران بود و شور و شوق وصف نشدنی بین هنرمندان موسیقی به وجود آورد.
وی با بیان اینکه بخش جنبی جشنواره هم در شهرهای مازندران گسترده شده است، افزود: حضور گروههای موسیقی از دیگر کشورها هم فرصت بسیار خوبی برای برخورداری جوانان و نوجوانان فراهم آورده است ضمن اینکه از جنبه سرگرمی و نشاط، فضای مناسبی برای خانوادهها ایجاد شده و از این فضا به رایگان استفاده میکنند.
عضو هیات داوران سومین جشنواره لیلم با اشاره به حضور چشمگیر شهروندان در بخش جنبی جشنواره، گفت: این موارد، فعالان عرصه موسیقی را دلگرم میکند و نشان میدهد لیلم به اهداف خود دست یافته است.
دهقان با بیان اینکه در لیلم شاهد رشد بسیار خوب رده سنی نوجوانان و جوانان در بخش رقابتی هستیم، تصریح کرد: لیلم توانسته توجه علاقهمندان را به هنر مازندران جلب کند و باعث حفظ و حراست از فرهنگ بومی و داشتههای مازندران شود، داشتههای ارزشمندی که باید در زندگی امروز به کار گیریم.