یحیی قدیری، داور محترم بخش رقابتی سرنا و غرنه، صبح روز دوشنبه در سالن آمفی تئاتر هلال احمر ساری حضور یافتند. پیش از شروع زمان داوری ایشان، گفتوگویی کوتاه ترتیب دادیم که به شرح زیر است:
- جناب قدیری شما داور دو رشتۀ سرنا و غرنه هستید. من میخواهم نظر شما را نخست از دیدگاه یک هنرمند و سپس از جایگاه داوری نسبت به جشنوارۀ موسیقی بومی البرزنشینان- لیلِم و میزان تاثیرگذاری آن بدانم.
- این جشنواره هر سال نسبت به سال گذشته بهتر میشود و جا دارد تشکر کنیم از دست اند کاران این جشنواره، شرکت مهرآوا و ارشاد. اسم این جشنواره را هم البرزنشینان گذاشتند، فکر میکنم چند سالی که بگذرد استانهای دیگر هم در بخش رقابتی جشنواره شرکت خواهند کرد. همین اجراهای بخش جنبی که در شهرهای مختلف برگزار میشود و گروهها از استانها و کشورهای دیگر به اجرای موسیقی فولک میپردازند بسیار تاثیرگذار است و مردم را با موسیقی بومی آشتی میدهد و فضای نزدیکی ایجاد میکند. خدا رحمت کند استاد محسنپور و استاد طیبی را، آنها برای موسیقی مازندران خیلی زحمت کشیدند به همراه استاد خوشرو که در بستر بیماری استو برای او آرزوی سلامتی داریم. برای داوری هم من فکر میکنم خیلی فرقی نمیکند داور من باشم یا کس دیگری، نفس جشنواره مهم است که مردم، جوان و نوجوان و ... به سمت موسیقی بومی مازندران کشیده شوند و این موضوع باید حفظ شود.
- از نظر شما روند سه سالۀ جشنواره خروجی قابل قبولی داشته است؟
- ما در سال برای همین ساز سرنا که صدایش را میشنوید نوازنده نداشتیم، اگر اشتباه نکنم فقط یک نفر آقای یوسفی که شرکت کرده بود. اما امسال غرنه پنج نفر شرکتکننده در این رشته داریم. اینها همه خروجی جشنواره است. در رشتههای دیگری مثل کمانچه هم همینطور است که پربارتر شده است. تنها چیزی که آزاردهنده است حاشیه است که متاسفانه در موسیقی زیاد است. اگر این حواشی را کمتر کنیم به نظرم خیلی بهتر است. البته این جشنواره میتواند به کمتر شدنِ حواشی هم کمک کند. یکی از بهشهر میآید، یکی از چالوس، یکی از آمل... همه نسبت به نوازندگی هم اطلاعات کسب میکنند و با شیوههای هم آشنا میشوند. اگر کسی در این دوره داور بود ولی برای دوره بعد انتخا نشد نیاید موسیقی را تحریم کند.
- هدف موسیقی بومی است، نه شخص.
- صد در صد. ما یک ضرب المثل داریم که «کنسِ بِنِ کنس زنه». یعنی اگر اهالی موسیقی ریشۀ هم را نزنند موسیقی به قوت خود باقی میماند. با این شیوه و شرایط موسیقی مازندران پیشرفت میکند. همین گروه «مازرون» که پارسال اول شد جشنواره کرمان مقام آورد. اینها همه خروجیهای جشنواره است. اینکه آقای عبداللهی میرود تهران، آقای طیبی میرود برای منظومهخوانی... در جشنواره کرمان، جشنواره فجر بچههای مازندران حضور دارند. ما هم تا جایی که بتوانیم حمایت میکنیم، به قول معروف «امه دست هرچی بر اِنه»...
- نوازندگان جوان جشنواره را چطور میبینید؟ چقدر این نوازندگان شیوۀ متفاوت خود را دارند؟
- من للـهوا میزنم، میآیم اینجا و از همین بچههای جوان و نوجوان یاد میگیرم. اگر واقعا موسیقی را دوست دارم. چون تخصص من للـهواست بیشتر روی آن تاکید دارم، للـهوا سال گذشته خیلی خیلی خوب بود. ما در رشته للـهوا خوبانِ زیاد داریم که عمدتا زیر نوزده سال هستند. از آقای ارسلان طیبی باید تشکر کنیم که زحمت کشیدند و شاگردان خوبی تربیت کردند.
در نهایت من همه را دعوت میکنم به دوستی و محبت.